Без експертного дослідження: новий алгоритм реєстрації та перереєстрації транспортних засобів в Україні
Начальник Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Дніпропетровській області розповів ІА «ОСН», що відтепер процедура перереєстрації автомобіля у сервісних центрах МВС стала ще зручнішою та доступнішою для громадян.
Набрала чинності Постанова КМУ від 13 червня 2023 року № 599 якою експертне дослідження ТЗ обов’язково тільки при першій реєстрації ТЗ в Україні, які перебували в експлуатації за кордоном, в усіх інших випадках експертне дослідження ТЗ здійснюється виключно за бажанням власника.
«Зміни в реєстрації та перереєстрації транспортних засобів стосуються обов’язковості проходження експертного дослідження транспортних засобів. Відтепер під час перереєстрації транспортного засобу проведення експертного дослідження не є обов’язковим, за винятком ввезення вживаних автомобілів з-за кордону вперше. Таким чином, процедура купівлі-продажу транспортного засобу стає ще зручнішою: необхідно буде отримати талон е-запису на отримання послуг в сервісному центрі МВС на зручну дату й час (онлайн або через термінал) та отримати послугу в адміністратора, надавши повний пакет необхідних документів для отримання такої послуги. Тож процедура перереєстрації триватиме значно швидше. Нагадаю, що оформлення договору купівлі-продажу у сервісних центрах МВС є безкоштовним», - розповів начальник Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Дніпропетровській області Вячеслав Білявський.
Він додав, що наприклад, немає практичної потреби проводити експертне дослідження автомобіля батьків під час здійснення його перереєстрації на дітей або родичів чи в інших подібних випадках. Натомість раніше за обов’язковості експертного дослідження особа, навіть якщо вона впевнена в автомобілі та реєстраційних документах, змушена була витратити додатковий час і кошти для його проведення.
«За бажанням продавця або покупця і надалі можна буде провести експертне дослідження транспортного засобу і реєстраційних документів до нього та отримати висновок Експертної служби МВС або іншої державної спеціалізованої установи, що проводить судово-експертну діяльність і яка має кваліфікацію судового експерта з правом проведення досліджень за відповідними експертними спеціальностями», - додав спікер.
Вячеслав Білявський також розповів які є ризики для покупця в разі, якщо не проводити експертне дослідження.
«Найчастіше трапляється підробка або заміна ідентифікаційного номера двигуна, шасі автомобіля. Такі дії потрапляють під ознаки кримінального правопорушення, передбаченого статтею 290 Кримінального кодексу України (знищення, підробка або заміна номерів вузлів та агрегатів транспортного засобу). Санкція статті передбачає штраф від ста п’ятдесяти (201 300 грн) до двохсот п’ятдесяти (335 500 грн) неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, або виправні роботи на строк до двох років, або обмеження волі на строк до трьох років. У разі придбання такого автомобіля відповідальність здебільшого нестиме особа, на яку цей транспортний засіб зареєстровано. Тож, якщо при купівлі вживаного транспортного засобу є сумніви щодо автентичності номерних агрегатів, рекомендуємо провести експертне дослідження», - зауважив він.
Довідково: при проведенні експертного дослідження під час перереєстрації транспортних засобів в Україні працівники Експертної служби МВС у 2022 році виявили 1202 транспортні засоби з підробленими або заміненими ідентифікаційними номерами двигуна, шасі автомобіля, а в першій половині 2023 року — 381. Більшість таких порушень було виявлено під час дослідження саме вживаних транспортних засобів ввезених з-за кордону вперше. Тому для них обов’язковість експертного дослідження наразі зберігається.
Вячеслав Білявський підсумував, що скасування обов’язкового експертного дослідження транспортних засобів, переведення послуг у цифрову площину та створення умов мінімізації фізичних контактів громадян з представниками державних органів – спрощує порядок перереєстрації транспортних засобів, розширює географію отримання послуги, зокрема послуга стане доступною також у Центрах надання адміністративних послуг (ЦНАП), а також створює додаткові превентивні механізми боротьби з корупційними проявами під час отримання державних послуг.